När diplomeringarna blev fler kom också utmaningar med delning av dokument och utbildningsmaterial till betalande kunder. Tillsammans med Miljöstrategen i Jönköping såg vi del att deras kunder enkelt kan hämta material för respektive diplomeringar och certifieringar, samtidigt som Miljöstrategen nu får mer översikt och hantering av sina kunder.
Om Miljöstrategen
Miljöstrategen arbetar med att integrera hållbarhetsfrågor i affärsutveckling för både privata och offentliga verksamheter. Sedan starten 1995 har de erbjudit tjänster som omfattar ledningssystem, utbildningar och konsultation inom miljö och hållbarhet. De är certifierade utfärdare av miljö- och kvalitetsdiplomeringar, och som Sveriges största utfärdare av miljödiplomering enligt Svensk Miljöbas, har de hjälpt över 120 verksamheter att införa system för hållbart arbete som granskas och godkänns externt. Miljöstrategen drivs av Jens och Jörgen och har sitt huvudkontor i Jönköping.
Bakgrund till uppdraget
Med ett växande antal kunder och återkommande diplomeringar blev det alltmer tidskrävande och komplicerat för Miljöstrategen att hålla reda på vilka kunder som skulle ha tillgång till vilket material. Samtidigt var hanteringen av aktiva och inaktiva kunders åtkomst till dokument en stor utmaning. Den tidigare lösningen, baserad på innehållshanteringssystemet WordPress, var inte längre hållbar för fortsatt utveckling och hantering.
Vår lösning
Vi presenterade en lösning baserad på vår plattform, Albia Cloud, som är ett flexibelt och funktionellt grundpaket. Plattformen erbjöd redan från början omfattande funktioner för användarhantering och behörighetskontroll, vilket innebar stora tidsbesparingar för Miljöstrategen. I nära samarbete utvecklade vi sedan vidare specialanpassade funktioner för dokumenthantering, anpassade menyalternativ och diplomeringsprocesser, skräddarsydda för deras behov.
Resultat
Lösningen som nu finns på bordet är i full drift och används av Miljöstrategens kunder.
– Vi har fått en riktigt bra struktur på våra kunder i systemet, och det sparar oss mer tid än vad vi kunde föreställa oss från början. Ännu viktigare är att kundupplevelsen är bättre och mer professionell i det nya systemet, säger Jens Ottosson på Miljöstrategen.